..... we zijn nog nooit door Lyon gereden met zo weinig auto’s.

18 maart 2020 - Simmerschmelz, Luxemburg

We jakkeren de hele dag door 🇫🇷 (we hebben meer dan 850 km te rijden) en  stoppen iedere 2 uur op parkeerplaatsen bij⛽️⛽️. Daar hangt best wel een rare geladen sfeer, iedereen blijft bij elkaar uit de buurt. Wat heerlijk dat je dan een camper hebt 😊, je zet een kopie ☕️ en maakt een 🥪 . Ook maken we meer dan ooit gebruik van het toiletje wat in de camper zit (hoeven we NIET naar het openbaar toilet!). Tegen 12:00 u. wordt het steeds rustiger op de Autoroute, we zijn nog nooit door Lyon gereden met zo weinig auto’s. Alleen het aantal 🚚 🚛🚚 🚛 🚚 is nog steeds behoorlijk, vanaf 15:00 u. wordt het ronduit stil.  We verwachten toch wel aangehouden te worden want, anders dan in NL, de Fransen handhaven altijd. En inderdaad .......... bij de péage tussen Dijon en Nancy zijn 6 poortjes gesloten en bij de overige 4 staat de gendarmerie.
Onze zorg om het land NIET te mogen verlaten blijkt onnodig (na de nare verhalen van de ervaringen van andere automobilisten die uit Spanje en Frankrijk komen is deze toch ontstaan!🙄😒).
 “Wat is de reden van uw aanwezigheid op deze Autoroute?”
“Heeft u een ‘Attestation de Déplacement Dérogatoire?”
Uiterst vriendelijk, omdat wij keurig aan de eis van een geldige verklaring voldoen, wordt ons verteld dat uitreizen geen problemen zal opleveren. We kunnen doorrijden “Bon Voyage!”.
Tegen 8 uur rijden wij de camping 🏕 in Simmerschmelz op. Ons plekje is vrij! We zijn moe van de lange rit, maar blij dat dit deel van de terugreis erop zit. Even later beginnen we onder het genot van een 🍷 aan de kaasfondue.

1. Henny:
    20 maart 2020
    Bizar dat jullie trip zo raar gaat eindigen. Maar fijn dat jullie onderweg niet ziek geworden zijn en dat de bon voyage ook met een sisser is afgelopen. 't lijkt me trouwens dat die Fransozen jullie liever kwijt dan rijk zijn. Vanavond spreekt WA om 19 uur het volk toe en ben benieuwd of (wanneer) we hier een lockdown krijgen. Zeker hier in de stad is 't behoorlijk druk op straat en bij de speeltuinen (wel te begrijpen als je met grut op 3 hoog zit) men lijkt nog niet doordrongen van de ernst van de zaak en heeft kennelijk een vakantiegevoel omdat men thuis zit. Voor jullie een welkom thuis en blijf gezond ! liefs